Jak to probíhá

Na počátku bývá myšlenka. Přání, touha, dobrodružství, sny z mládí. Procházíte se navečer po mole, přístavu, nebo maríně a prohlížíte si zakotvené lodě. Pozorujete posádky, jak sedí na zádi kolem stolku, popíjejí víno a vyprávějí si zážitky z moře.

Nebo ležíte s rodinou už pátý, sedmý, desátý den pořád na té samé pláži, když do zátoky vpluje plachetnice, posádka spustí kotvu a naskáče do vody. Posádka, která se ještě včera koupala v úplně jiné zátoce, vzdálené desítky kilometrů, někde za obzorem. Koho z vás nenapadlo, že by to také rád zažil? A není to až tak scestná myšlenka.....

Na počátku bývá myšlenka: "Chci." Chci si to alespoň jednou vyzkoušet. Odpovídám, že to je možné. V několika bodech vás teď provedu tím, co pro to je potřeba udělat a co od toho lze očekávat.

Kontakt

Je potřeba se ozvat na některý z mých kontaktů. Zavolat, napsat e-mail, nebo na ICQ. Domluvíme se na termínu plavby který vám bude vyhovovat a lokalitu, kterou si představujete. Dle počtu členů vaší posádky, požadavků na komfort, finančních představ a vlastních zkušeností vám navrhnu některou z lodí, které k pronájmu nabízejí osvědčené charterové společnosti. Upozorním na možné výhody, slevy a pojištění, doporučím doplňkové vybavení lodě. Vše potřebné vyřizuji se společnostmi sám a vám to přeposílám. Korespondenci, smlouvu, fakturu za pronájem lodě, atd. Pronájem hradíte přímo charterové společnosti, přes moji osobu žádný tok financí neprobíhá.
Po podepsání smlouvy o pronájmu lodě a po zaplacení zálohové/konečné faktury se už můžeme těšit na okamžik, kdy vyrazíme. Tento čas můžete využít k nabytí základních vědomostí o tom, co nás bude čekat. V sekci Moudra najdete vše potřebné k rozšíření obzoru vědění z oblasti jachtingu. Články jako Názvosloví na lodi, nebo Co s sebou na loď, nám mohou usnadnit první hodiny po vyplutí. Článek "Přežití na moři po ztroskotání" číst nemusíte, protože se mnou ztroskotat nemůžete. :-)

Pokud je posádka složená z více rodin a vyvstane potřeba společné komunikace, vytvořím v Diskusním fóru oddělené téma jenom pro vás a tam se můžeme na všem společně domlouvat. Ukrátíte si tlumočení otázek a odpovědí ostatním členům posádky. Přitom nikdo nepovolaný se dovnitř diskuze nedostane.

Cesta

Když nastane ten DEN, nabalíte auto a po tom co naložíte i mě, můžeme vyrazit. V mých podmínkách, které si můžete přečíst v oddělení Služby je mimo jiné zajištění dopravy tam a zpět. Pokud mně nenavazují dva týdny po sobě. Jestliže máte plné auto, jsem schopen se na vaše náklady dostat na místo vyplutí i veřejným dopravním prostředkem.

Většinou vyjíždíme z pátku na sobotu o půlnoci. Není to nějaké mystické pravidlo, vysvětlím dále. Cestujeme většinou přes Mikulov, Vídeň, Grac, Maribor, Záhřeb a dál po chorvatské dálnici směrem na Zadar. Bez větších zastávek býváme na místě kolem desáté hodiny. Na zpáteční cestě, pokud je zájem, můžeme navštívit některý z národních parků (např. Krka nebo Plitvice) a trasu do Karlovacu volit vnitrozemím.

Převzetí lodě

Přesto, že ve smlouvě o pronájmu je zakotveno, že se loď přebírá v 17:00, úmyslně vyjíždíme dříve, protože máme zkušenost, že pokud je vrácena bez závad a je uklizená, nebrání se chorvatští majitelé loď předat dříve. Mezi 12:00 a 15:00 se to běžně daří.

Po příjezdu do maríny vyhledáme kancelář charterové společnosti a prokážeme se dokladem o zaplacení nájmu. Proběhne kontrola pasů, mého kapitánského osvědčení a sepíše se s vámi protokol o předání. Zaplatíte poplatek za závěrečný úklid lodě a pokud jste se rozhodli doplnit výbavu o přívěsný motor nebo spinakr, doplatíte půjčovné. Kauci za loď skládáte většinou formou kreditní karty, ale je možná i hotovost.

Tady se na chvíli zastavím. Kauce je v podstatě spoluúčast "havarijní" pojistky na jakékoliv poškození lodě. Pokud na lodi něco poškodíte, ztratíte, nebo je loď poškozena vlivem přírodní katastrofy, jde částka až do výše kauce na váš vrub. Pokud by se stalo, že bych loď poškodil já, např. vlivem špatné navigace - dosednutí na dno, nebo střetnutím s jinou lodí, škodu kterou uhradíte vám do 30ti dní po příjezdu vrátím.

Po těchto úkonech dostaneme klíče od lodi se seznamem inventáře a jdeme si zkontrolovat loď. Po kontrole jej podepíšete a můžeme se nalodit. Bagáž, potraviny, vše je potřeba na lodi uložit. Pokud je potřeba něco doplnit, zajde se do místního "supermarketu." Většinou se dokupuje balená voda. Pak už nezbývá, než provést první přípitek, požádat o přízeň Neptuna, nastartovat motor, odvázat se od mola a vyrazit z maríny na moře.

Před vyplutím si ještě dovolím od vás vybrat smluvní částku, která je popsaná v sekci Služby a která vyjadřuje mou ztrátu času.

Plavba

Naše první cesta, vzhledem k pokročilému času, míří na nejbližší kotviště. Během první plavby si zopakujeme co se jak jmenuje, já vás seznámím s některými bezpečnostními pravidly, řeknu mé představy o vaší činnosti na lodi a vy můžete říci své představy a přání.

Zásada je, že pokud nebude ohrožena bezpečnost posádky nebo lodě, je veškeré rozhodování na vás. Já vám budu pouze dávat návrhy a doporučení. Jakmile ale vyhodnotím, že vy nebo loď může být v nebezpečí, jde veškerá demokracie stranou. Před bohem i zákony zodpovídám na moři za loď i za vaši bezpečnost jen a jen já a nikde u soudu neobstojím s tvrzením: "On říkal...."

Takže na vás bude, kdy budete vstávat, jak dlouho se budete koupat a kdy budeme vyplouvat. Ráno po snídani a koupeli si řekneme, kterým směrem vyplujeme a kam by jsme mohli doplout. Odpoledne podle situace a hlavně počasí se dohodneme, kde opravdu zakotvíme. Vy si řeknete, jestli ten den chcete do opuštěné zátoky na koupání, přenocovat u rybárny s místními specialitami, nebo na rušnou promenádu turistického centra. Já vám doporučím vhodné lokality. Nutno říct, že jednou za týden je potřeba někam do civilizace zaplout a doplnit do nádrží vodu. Ta i přes úsporný režim málokdy vydrží celý týden. Zátoky jsou většinou zadarmo, pokud jsou osazené bójemi tak se dost často platí. U městského mola s vodou a elektřinou to už je dražší a v marínách to je tak drahé, že tam nikdy nekotvíme.

Co se týká zapojení posádky do činnosti na lodi. V nouzovém režimu, pokud by to bylo potřeba, jsem schopen se o loď postarat i sám. Ale většinou na jachtu jezdí lidé něco prožít a toho sezením na lavičce nedosáhnou. Běžně se, hlavně mužská část, zapojuje do veškeré činnosti na lodi. A po jednom, dvou dnech, jen co si na loď zvyknou, se běžně zapojují i do kormidlování. Pokud je vhodné počasí a zájem, je možné aby si to za kormidlem vyzkoušely i děti.

Jedna z věcí kterou během plavby nabízím, je noční plavba. Najdeme si vhodnou atraktivní lokalitu, nejefektivnější bývají kanály s mnoha majáky a osvětlenými městy. Odpoledne si dopřejete více koupání a odpočinku, počkáme do západu slunce, oblékneme záchranné vesty a vyrazíme do tmy. Pokud fouká příhodný vítr můžeme na plachty, jinak na motor. Velmi pěkný zážitek!

Závěr

Všechno jednou končí a v pátek by jsme se už měli pohybovat v oblasti naší maríny. Navečer je potřeba doplnit do lodě spotřebovanou naftu a vyvázat se dle pokynů u mola. Po týdnu houpání nasadíme na souši kolébavý krok námořníka, na sociálce pořádný záchod, plýtvání vodou ve sprše. Potápěč nám zkontroluje spodek lodě, pomalu se začneme balit, můžeme zajít do hospůdky a čeká nás poslední noc na lodi. V sobotu ráno, pokud se to nepodařilo už v pátek, si projde pracovník charterové společnosti inventář, necháte si vrátit kauci, vrátíme klíče od lodi a můžeme vyrazit domů. Jak už jsem psal výše, lze tuto cestu spojit s návštěvou některého z chorvatských národních parků.

Tento velmi stručný přehled je psaný na míru pobytu na Jadranu, ale tím se nevylučuji jiné lokality, jako třeba Itálie nebo Řecko. Všechno záleží jen na vás, já jsem připravený vám ve všem pomoci a vyjít vstříc.

kpt. Jiří Vaněk

Vytisknout stránku Vytisknout stránkupublikováno 03. 12. 2006, zobrazeno 2619x, dnes 2x
Hodnocení0.0 (0)

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.
CalmCube2 CMS · Webdesign Michal Škrabálek
RSSVytisknout stránku · Mapa stránek · © 2013 - 2018 Yacht Baharis